Rodzaje
Spośród wózków widłowych czołowych wyróżnia się dwa rodzaje napędu – na rynku są dostępne wózki z napędem elektrycznym oraz spalinowym (stosowane paliwo to benzyna, gaz lub ropa).
Wózek czołowy elektryczny jest pojazdem cichym i z tego powodu bardzo dobrze sprawdza się przy pracach wykonywanych na zamkniętych przestrzeniach, czyli halach magazynowych czy sklepach wielkopowierzchniowych. Występują w opcji z otwartą kabiną wraz z siedziskiem. Wózek elektryczny nie emituje spalin, a poprzez zastosowanie prądu zmiennego podnosi dynamikę jazdy, a także zwiększa jego sprawność energetyczną.
Wózki czołowe elektryczne są pojazdami bardzo trwałymi i nie są wymagające w konserwacji. Posiadają wiele przydatnych funkcji, takich jak regeneracja energii podczas zwalniania, jazdy po pochyłości oraz podczas parkowania, automatyczna redukcja prędkości podnoszenia oraz opuszczania masztu.
Rys. 1. Wózek widłowy czołowy elektryczny
Kiedy jednak występuje konieczność, aby wózek widłowy czołowy działał na zewnątrz, wówczas lepszym rozwiązaniem jest wózek czołowy spalinowy. Do zasilania wykorzystywane są paliwa takie jak benzyna, ropa lub gaz LPG. Dzięki możliwości zastosowania w wózkach widłowych czołowych spalinowych zabudowanej kabiny operatora, wózek może być wykorzystywany bez względu na warunki atmosferyczne. Kabina operatora może być wyposażona w ogrzewanie, a także klimatyzacja.
Rys. 2. Wózek widłowy czołowy LPG
Gabaryty wózka czołowego spalinowego są zazwyczaj większe niż wózków elektrycznych. Dzięki temu osiągają lepszą wydajność, dają możliwość przenoszenia ładunków o większej wadze. Wózki czołowe spalinowe są łatwe w obsłudze oraz generują stosunkowo niskie koszty utrzymania. Z uwagi na brak baterii, która wymaga cyklicznego ładowania, wózki czołowe spalinowe gwarantują ciągłą wielozmianową pracę.